فروشگاه سوغات یزد عرضه کننده انواع شیرینی جات یزدی
کله قند یزدی، سوغات ارزنده ی کویر

کله قند یزدی، سوغات ارزنده ی کویر

 

یکی از خوشمزه ترین شهرهای ایران شهر یزد هست که اگرچه به دلایل مختلفی آوازه ی دور و دراز داره اما اصلی ترین علت شهرتش شیرینی های خاص و سوغات خوشمزه ی اون هست. 

خرید سوغات و محصولات شهرهای مختلف همیشه جذاب بوده، و خوشبختانه این روزها امکان خرید سوغات همه ی شهرها بدون سفر به اون ها امکان پذیره. مثلا برای خرید قند یزد می تونید از هرکجای ایران که هستید وارد فروشگاه اینترنتی سوغات یزد شوید و قند یزد رو در انواع مختلف کله قند یزدی یا قند هل و گلاب دار رو سفارش بدید. این مطلب فروشگاه سوغات یزد راهنمای کاملی برای خرید کله قند یزدی ممتاز هست که هرآنچه در مورد قند مرغوب باید بدونید رو به شما ارائه می ده، پس تا انتها با ما همراه بمونید.

 

کله قند یزدی، سوغات ارزنده ی کویر
 

 

 

شاید کله قند در نگاه اول ساده به نظر برسه و ارزش چندانی نداشته باشه، اما کله قند یزدی با کله قندهای ساده فرق داره!

کله قند به طور کلی به قند نشکسته و بزرگی گفته می شه که به شکل مخروطی باشه. این نوع قند نشکسته علاوه بر اینکه می تونه شکسته بشه و به قند شکسته سنتی یا قند شکسته برای مصارف روزانه و عادی تبدیل بشه، مصرف دیگه ای هم داره!

از کله قند یا قند نشکسته ی یزدی برای تزیین سفره یا در مراسم خاص استفاده می شه. این رسم از گذشته های دور و دراز بوده و هنوز هم پابرجاست.

اگر در مورد جنبه ی تزیینی و زیبایی کله قند یزدی دوست دارید بیشتر بدونید، ادامه ی مطلب رو از دست ندید.

 

پیشینه ی دیرینه ی کله قندی یزدی
 

 

پیشینه ی دیرینه ی کله قندی یزدی

از روزگار قدیم رسم بوده که در سفره های عقد و عروسی از قند کله به عنوان نماد و سمبل چیزهای خوب استفاده می شده. مثلا کله قند نماد سپیدبختی، شیرین کامی و اتفاقات خوش هست که هم با هدف تزیین و زیباتر کردن سفره یا میز عقد در اون استفاده می شه، هم ساییدن دو کله قند روی سر عروس و داماد به عنوان استعاره ای برای باریدن شادی و سپیدی در زندگی اون ها استفاده می شه.

امروزه برای کله قندهایی که روی سفره یا میز عقد قرار داده می شه تزیینات خاصی از گل های طبیعی یا تور و مروارید در نظر می گیرن و به قرار دادن قند کله ساده بسنده نمی کنند. 

مورد استفاده ی دیگه ای که کله قند یزدی از روزگاران قدیم داشته، در مراسم خواستگاری زرتشتیان بوده. خانواده ی داماد در روز خواستگاری کله قند تزیین شده و زیبایی رو به عنوان هدیه با خود به منزل عروس می بردند و به عنوان هدیه ای خوش یمن برای آغاز ارتباط و زندگی جدید به اون ها می دادند.  

در سایر شهرهای ایران قبل از مراسم عروسی خانم هایی که با عروس یا داماد نسبت نزدیک دارند برای شکستن کله قند یا تزیین اون دور هم جمع می شن و قند کله رو برای مراسم شیرینی خوران یا بله برون آماده می کنند. قند یزد در تمام ادوار تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و برای این مراسم ها از قند یزدی استفاده می شده که کیفیت بالاتری داشته و با اصول خاصی تهیه می شده. 

 

روش تهیه و تولید کله قند یزدی
 

 

 

روش تهیه و تولید کله قند یزدی

 

کله قند شکل به ظاهر ساده ای داره اما فرایند تولید اون خیلی هم ساده و راحت نیست. برای تولید کله قند می شه از دو روش اقدام کرد. روش اول روش "قالب و پرس" نام داره و روش دوم روش تهیه ی کله قند از طریق تبلور هست. ویژگی های این دو روش رو در ادامه مطالعه کنید:

* تهیه ی کله قند به روش قالب و پرس

در این روش بلورهای شکر رو خرد می کنند و با نسبت مشخصی از آب مرطوب می کنند، در مرحله ی بعد مایع حاصل رو در قالب های آماده ریخته و قالب رو تحت فشار هوا قرار می دن تا قند کله ساخته بشه. این روش ساخت کله قند در مواردی که کله قند یزدی با اندازه های کوچک تر مورد نیاز باشه رایج ترین روش به حساب می آد، اما اگر هدف ساختن کله قندهای بزرگ باشه معمولا از روش تبلور استفاده می کنند.

 

 تهیه ی کله قند به روش تبلور
 

* تهیه ی کله قند به روش تبلور

برای ساخت کله قند به روش تبلور ابتدا نسبت محاسبه شده و دقیقی از شکر و آب رو با هم ترکیب کرده و به خوبی حل می کنند. بعد از حل شدن کامل شکر در آب محلول رو از فیلترهای خاصی عبور می دن و کاملا تصفیه می کنند. بعد از جذب ملکول های رنگی محلول و اتمام مرحله ی رنگبری، محلول تغلیظ شده و در قالب ریخته می شه. از کاتالزورها و شتاب دهنده ها در این مرحله برای خروج سریع تر آب از محلول و ایجاد تبلور استفاده می شه و بعد در آخرین مرحله کله قندها در گرمخانه خشک می شن.

این روش همونطور که پیش از این گفته شد برای تولید کله قندهای بزرگ کاربرد داره. در واقع تفاوت بین روش قالب و پرس و روش تبلور، بستگی به اندازه ی کله قند مورد نیاز داره.

 

ویژگی های انواع کله قند

کله قندها در بازار در دو نوع وجود دارند، کله قند ساده ی بدون جوهر و کله قند با جوهر. جوهر در واقع افزودنی هست که برای سفیدتر شدن به قند می زنند و معمولا از مواد غیرمجاز یا مضر برای سلامتی تهیه می شه. اغلب افراد ترجیح می دن برای خرید کله قند از فروشگاه ها و تامین کننده هایی خرید کنند که کله قند بدون جوهر و سالم رو به دست مشتری می رسونند. 

خرید قند مرغوب

برای خرید قند مرغوب، انواع کله قند و سفارش قند یزد بهترین کار انتخاب فروشگاه های اصیل و معتبر هست. با خرید قند کله از تامین کننده های معتبر و مجاز در مورد ارگانیک بودن و طرز تهیه ی بهداشتی و سالم قند امنیت خاطر دارید و خرید مطمئنی رو تجربه می کنید. 

امروزه در بازار به ویژه در بازار شهرهای سنتی که به محصولات ارزشمند و رسم و رسومات مهم و قدیمی پایبند هستند می تونید انواع قند ساده، قند کله، قند هل و گلاب دار، قند زعفرانی یا سایر قندها که تلفیقی از هنر سنتی و مدرن هستند رو تهیه کنید و برای استفاده ی روزمره یا تزیین میز و سفره و پذیرایی ها در مراسم مختلف از اون ها استفاده کنید. 

اگر مراسم مهم و شادی پیش رو دارید خرید کله قند یزدی هم می تونه گزینه ی خوبی باشه. از مزیت های خرید کله قند یزدی این هست که می تونید او رو به حبه های قد در هر اندازه ای که دلخواهتون هست بشکنید.

فروشگاه سوغات یزد معتبرترین فروشگاه فروش قند یزدی هست که می تونید سفارش قند کله یا سایر سوغات یزد رو در اون ثبت کنید و با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنید. 

 

مطالب مرتبط

اتصال اینترنتی شما وصل نیست.